Środa, Grudzień 2
Rynki Dnia Logo
  1. Rynki Dnia
  2. Biznes
  3. Ocenianie i ocena pracowników

afkarnews

Ocenianie i ocena pracowników

Ocenianie pracowników – jest to wyrażanie opinii ustnej lub pisemnej na temat pracownika, jego potencjału, przydatności i efektywności pracy.

Ocena pracowników - nie jest ani oceną osób, ani też oceną moralną. Oceniane są zachowania, działania, skuteczność oraz formy zachowania.

System oceniania składa się z:

  • celów oceniania,
  • zasad oceniania,
  • kryteriów oceniania,
  • podmiotu oceniania (pracownik),
  • przedmiotu oceniania (praca),
  • technik oceniania,
  • częstotliwości oceniania.

Cele oceniania:

  • z punktu widzenia kierownictwa:
    • doskonalenie polityki płacowej i systemu motywacyjnego, ​​​​​​​
    • selekcja i dobór pracowników,
    • stałe zbieranie informacji o pracownikach,
    • racjonalizacja zakładowego systemu dokształcania i doskonalenia kwalifikacji zawodowych pracowników;
  • z punktu widzenia pracownika:
    • informują o uzyskanych wynikach oceny pracy, wskazując na niedociągnięcia rozwojowe,
    • zaspokajają psychospołeczną potrzebę sprawiedliwej oceny pracy,
    • wskazują kierunki pożądanego rozwoju społeczno-zawodowego pracownika.

ocena
(fot. diez)

Przygotowując system oceniania należy wziąć pod uwagę kryteria:

  • kwalifikacyjne - wykształcenie, doświadczenie, wyszkolenie, umiejętności, predyspozycje,
  • osobowościowe - kreatywność, odpowiedzialność, dynamizm działania, temperament, rzetelność, odporność na stres,
  • behawioralne - gotowość doskonalenia zawodowego, wytrwałość, lojalność, profesjonalizm w działaniu, stosunek do klientów, przełożonych i współpracowników,
  • efektywnościowe - ilość wykonanej pracy, jakość wykonanej pracy, terminowość wykonywanych zadań, efekty ekonomiczne, w tym: wielkość osiągniętego zysku na pracownika, wartość sprzedaży, koszty realizacji powierzonych zadań.

Do głównych technik oceniania zaliczyć należy:

  • ranking - szeregowanie pracowników według wybranych kryteriów od najlepszego do najgorszego. Mimo, że ta techinika jest prosta to powinna być stosowana tylko w przypadku podobnych zadań pracowników, w innym wypadku wyniki mogą być nieobiektywne.
  • technika wymuszonego rozkładu - próba wpasowania poszczególnych pracowników w rozkład normalny jakiegoś kryterium. Wymagane jest wtedy założenie reprezentatywności próby.
  • skale kwalifikacyjne - określenie natężenia cech pracownika za pomocą skal punktowych, słownych lub behawioralnych.
  • technika samooceny - pracownik może skomentować lub opisać własną ocenę.
  • technika wydarzeń krytycznych - systematyczne prowadzenie zapisów o porażkach i sukcesach pracownika. Po okresowym przeanalizowaniu powstaje na ich podstawie ocena.
  • arkusz oceny pracownika - informacje są zbierane za pomocą arkusza, a następnie za pomocą kluczy przeliczane na ocenę.
  • porównywanie parami - porównanie każdego pracownika z każdym, a następnie przyznawanie punktów tym, którzy w tym przypadku wygrywają. Wynikiem tego jest stworzenie listy rankingowej. Ta metoda jest jednak pracochłonna, gdyż z każdym nowym pracownikiem ilość relacji rośnie o liczbę dotychczasowych pracowników.
  • ocenianie przez określanie celów - zarządzanie przez cele w etapie oceny realizacji celów daje możliwość dokonania na tej podstawie również oceny pracownika. 
  • swobodny opis - opis dokonań i zachowań pracownika wykonywany przez kierownika. Ta technika dokładnie odzwierciedla jakość pracy pracownika, jednakże bardzo ograniczona jest możliwość porównań w czasie, jak i z innymi pracownikami.
  • portfolio personalne - grupowanie ocenianych pracowników w kategorie istotne ze strategicznego punktu widzenia. Analiza ta jest nanoszona na diagram przypominający macierz BCG. Dla każdej grupy przyjmuje się określone działania (szkolenia, awanse, zwolnienia, itp.).
Katarzyna Czarnowska

Katarzyna Czarnowska

Czytaj poprzedni

Specjalna sekcja o crowdfundingu na stronie KNF

Czytaj następny

Koronawirus zmienia naszą bankowość

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).