W zarządzaniu można wyróżnić kilka funkcji, a jedną z nich jest kontrolowanie. W poniższym artykule przedstawiamy podstawowe informacje o kontrolowaniu i kontroli.
Kontrola
Kontrola to ogólne porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym. W innym sensie dopilnowanie, aby wszystko funkcjonowało zgodnie z ustalonymi zasadami.
Funkcje kontroli:
-
ochronna – zabezpieczenie przed zmniejszeniem się sprawności przedsiębiorstwa,
-
kreatywna – pobudzanie i inicjowanie działań do podnoszenia sprawności funkcjonowania przedsiębiorstwa,
-
sygnalizacyjno – infromacyjna,
-
instruktażowo – doradcza,
-
profilaktyczna.
Typy kontroli:
- wstępna – ma charakter prewencyjny, jej celem jest zapobieganie przyszłym, potencjalnym odstępstwom od przyjętych założeń,
- bieżąca – odbywa się równolegle z kontrolowanymi działaniami,
- doraźna – przeprowadza się ją tylko w razie potrzeby, ma ona charakter interwencyjny i w dużym stopniu zaskakuje osoby kontrolowane,
- końcowa – jest to podstawowy, najczęstszy typ kontroli. Polega na porównaniu ostatecznych efektów konkretnego działania z przyjętymi uprzednio standardami.
(fot. spiegel )
Kontrolowanie
Kontrolowanie polega na obserwowaniu postępów organizacji w osiąganiu przyjętych celów. Należy określić efektywność działań pracowników i wykorzystywania zasobów podlegających kontroli. Ważne jest sprawdzenie czy działalność danej jednostki przebiega właściwie oraz, czy przekazywane zadania są realizowane.
Etapy procesu kontrolowania:
- Ustalenie norm.
- Mierzenie wyników.
- Porównanie pierwszego i drugiego punktu.
- Ocena wyników działania:
- utrzymanie statusu quo,
- korekta odchyleń,
- zmiana norm.
Zasady kontrolowania:
- natychmiastowości (natychmiastowe informacje o odchyleniach),
- obiektywności (kontrola wyników pracy podwładnych),
- korygowania (nie statyczna, ale dynamiczna).
Komentarze