Zarządzanie jest procesem pobudzania, koordynowania i ukierunkowywania zbiorowego wysiłku członków organizacji dla osiągnięcia celów organizacji i wynikających z nich zadań, przy wykorzystaniu dostępnych zasobów.
Według P. Druckera, pojęcie to wiąże się z następującymi czynnikami:
- dotyczy ludzi - poprzez współdziałanie wielu podmiotów możliwe jest zneutralizowanie słabości jednostki i maksymalne wykorzystanie silnych stron współpracowników,
- jest głęboko osadzone w kulturze - wzorce współdziałania odwołują się do wzorców kulturowych,
- wymaga prostych i zrozumiałych wartości i celów działania jednoczących wszystkich pracowników organizacji,
- powinno się doprowadzić do tego, by organizacja była zdolna do uczenia się - stałego doskonalenia się oraz adaptacji do zmiennych warunków przez członków organizacji,
- naciska na komunikowanie się, które umożliwi łatwiejsze współdziałanie,
- wymaga rozbudowanego systemu wskaźników, co pozwoli na stałe i wszechstronne monitorowanie, ocenianie i poprawianie efektywności działania,
- musi być jednoznaczne zorientowane na podstawowy i najważniejszy cel, jakim jest zadowolenia klienta.
(fot. wakeup.b2b-softline)
Funkcje zarządzania
Większość autorów skupiających się na funkcjach zarządzania wychodzi od koncepcji H. Fayola, który wyróżnia cztery kluczowe funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, motywowanie oraz kontrolowanie.
Planowanie skupia się na wytyczeniu celów organizacji i określeniu sposobu ich jak najlepszej realizacji. Należy uwzględnić w tym procesie przewidywane sytuacje w otoczeniu organizacji oraz wziąć pod uwagę zasoby, które są do dyspozycji. Najważniejsze jednak jest, aby wszystko było zgodne z misją przedsiębiorstwa.
Organizowanie polega na tworzenia struktur organizacyjnych oraz logicznym grupowaniu działań i zasobów. Należy więc grupować czynności, zadania oraz pracowników. Warto tworzyć komórki organizacyjne, aby uzyskać szybki przepływ informacji, a także żeby było wiadome kto jest kogo przełożonym.
Motywowanie opiera się na stosowaniu różnych środków i mechanizmów w celu zachęcenia pracowników do wykonywania działań. Można zastosować środki, takie jak zachętę, w formie podwyżki, negocjacje, albo przymus w formie zagrożenie zwolnienia. Wszystko po to, by cele i zadania przedsiębiorstwa zostały zrealizowane.
Kontrolowanie polega na obserwowaniu postępów organizacji w osiąganiu przyjętych celów. Należy określić efektywność działań pracowników i wykorzystywania zasobów podlegających kontroli. Ważne jest sprawdzenie czy działalność danej jednostki przebiega właściwie oraz, czy przekazywane zadania są realizowane.
Komentarze