Co warto wiedzieć o zarządzaniu?

Co warto wiedzieć o zarządzaniu?

lazarski

Jesteś na stanowisku kierowniczym albo idziesz w tym kierunku? Przedstawiamy kilka informacji, które warto wiedzieć na temat zarządzania.

Zarządzanie jest procesem pobudzania, koordynowania i ukierunkowywania zbiorowego wysiłku członków organizacji dla osiągnięcia celów organizacji i wynikających z nich zadań, przy wykorzystaniu dostępnych zasobów.

Według P. Druckera, pojęcie to wiąże się z następującymi czynnikami:

  • dotyczy ludzi - poprzez współdziałanie wielu podmiotów możliwe jest zneutralizowanie słabości jednostki i maksymalne wykorzystanie silnych stron współpracowników,
  • jest głęboko osadzone w kulturze - wzorce współdziałania odwołują się do wzorców kulturowych,
  • wymaga prostych i zrozumiałych wartości i celów działania jednoczących wszystkich pracowników organizacji,
  • powinno się doprowadzić do tego, by organizacja była zdolna do uczenia się - stałego doskonalenia się oraz adaptacji do zmiennych warunków przez członków organizacji,
  • naciska na komunikowanie się, które umożliwi łatwiejsze współdziałanie,
  • wymaga rozbudowanego systemu wskaźników, co pozwoli na stałe i wszechstronne monitorowanie, ocenianie i poprawianie efektywności działania,
  • musi być jednoznaczne zorientowane na podstawowy i najważniejszy cel, jakim jest zadowolenia klienta.

zarzadzanie
(fot. wakeup.b2b-softline)

Funkcje zarządzania

Większość autorów skupiających się na funkcjach zarządzania wychodzi od koncepcji H. Fayola, który wyróżnia cztery kluczowe funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, motywowanie oraz kontrolowanie.

Planowanie skupia się na wytyczeniu celów organizacji i określeniu sposobu ich jak najlepszej realizacji. Należy uwzględnić w tym procesie przewidywane sytuacje w otoczeniu organizacji oraz wziąć pod uwagę zasoby, które są do dyspozycji. Najważniejsze jednak jest, aby wszystko było zgodne z misją przedsiębiorstwa.

Organizowanie polega na tworzenia struktur organizacyjnych oraz logicznym grupowaniu działań i zasobów. Należy więc grupować czynności, zadania oraz pracowników. Warto tworzyć komórki organizacyjne, aby uzyskać szybki przepływ informacji, a także żeby było wiadome kto jest kogo przełożonym.

Motywowanie opiera się na stosowaniu różnych środków i mechanizmów w celu zachęcenia pracowników do wykonywania działań. Można zastosować środki, takie jak zachętę, w formie podwyżki, negocjacje, albo przymus w formie zagrożenie zwolnienia. Wszystko po to, by cele i zadania przedsiębiorstwa zostały zrealizowane.

Kontrolowanie polega na obserwowaniu postępów organizacji w osiąganiu przyjętych celów. Należy określić efektywność działań pracowników i wykorzystywania zasobów podlegających kontroli. Ważne jest sprawdzenie czy działalność danej jednostki przebiega właściwie oraz, czy przekazywane zadania są realizowane.

Czym są finanse? Czym są finanse?

Czym tak naprawdę są finanse? Jakie są jego funkcje? Wszystk...

Organizacja, a organizowanie Organizacja, a organizowanie

Pracujesz w organizacji? Warto więc wiedzieć czym tak napraw...

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!