Poniedziałek, Sierpień 3
Rynki Dnia Logo
  1. Rynki Dnia
  2. Biznes
  3. Co warto wiedzieć o zarządzaniu?

lazarski

Co warto wiedzieć o zarządzaniu?

Zarządzanie jest procesem pobudzania, koordynowania i ukierunkowywania zbiorowego wysiłku członków organizacji dla osiągnięcia celów organizacji i wynikających z nich zadań, przy wykorzystaniu dostępnych zasobów.

Według P. Druckera, pojęcie to wiąże się z następującymi czynnikami:

  • dotyczy ludzi - poprzez współdziałanie wielu podmiotów możliwe jest zneutralizowanie słabości jednostki i maksymalne wykorzystanie silnych stron współpracowników,
  • jest głęboko osadzone w kulturze - wzorce współdziałania odwołują się do wzorców kulturowych,
  • wymaga prostych i zrozumiałych wartości i celów działania jednoczących wszystkich pracowników organizacji,
  • powinno się doprowadzić do tego, by organizacja była zdolna do uczenia się - stałego doskonalenia się oraz adaptacji do zmiennych warunków przez członków organizacji,
  • naciska na komunikowanie się, które umożliwi łatwiejsze współdziałanie,
  • wymaga rozbudowanego systemu wskaźników, co pozwoli na stałe i wszechstronne monitorowanie, ocenianie i poprawianie efektywności działania,
  • musi być jednoznaczne zorientowane na podstawowy i najważniejszy cel, jakim jest zadowolenia klienta.

zarzadzanie
(fot. wakeup.b2b-softline)

Funkcje zarządzania

Większość autorów skupiających się na funkcjach zarządzania wychodzi od koncepcji H. Fayola, który wyróżnia cztery kluczowe funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, motywowanie oraz kontrolowanie.

Planowanie skupia się na wytyczeniu celów organizacji i określeniu sposobu ich jak najlepszej realizacji. Należy uwzględnić w tym procesie przewidywane sytuacje w otoczeniu organizacji oraz wziąć pod uwagę zasoby, które są do dyspozycji. Najważniejsze jednak jest, aby wszystko było zgodne z misją przedsiębiorstwa.

Organizowanie polega na tworzenia struktur organizacyjnych oraz logicznym grupowaniu działań i zasobów. Należy więc grupować czynności, zadania oraz pracowników. Warto tworzyć komórki organizacyjne, aby uzyskać szybki przepływ informacji, a także żeby było wiadome kto jest kogo przełożonym.

Motywowanie opiera się na stosowaniu różnych środków i mechanizmów w celu zachęcenia pracowników do wykonywania działań. Można zastosować środki, takie jak zachętę, w formie podwyżki, negocjacje, albo przymus w formie zagrożenie zwolnienia. Wszystko po to, by cele i zadania przedsiębiorstwa zostały zrealizowane.

Kontrolowanie polega na obserwowaniu postępów organizacji w osiąganiu przyjętych celów. Należy określić efektywność działań pracowników i wykorzystywania zasobów podlegających kontroli. Ważne jest sprawdzenie czy działalność danej jednostki przebiega właściwie oraz, czy przekazywane zadania są realizowane.

Katarzyna Czarnowska

Katarzyna Czarnowska

Czytaj poprzedni

Planowanie - co warto wiedzieć?

Czytaj następny

Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie na rozmowie o pracę?

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).