Sobota, Październik 23
Rynki Dnia Logo
  1. Rynki Dnia
  2. Technologie
  3. E-paragony nowością w sklepach?

Elements envato

E-paragony nowością w sklepach?

Współpraca Barclays z fintechem Flux to dość nowa sprawa. Dzięki temu otrzyma dostęp do e-paragonów dla klientów, którzy zapłacą kartą debetową!

E-paragon: moda czy rozwiązanie

Klienci Barclays, płacąc kartą debetową (np. w H&M) otrzymają paragon do wglądu w aplikacji banku. Nie jest to aż taka nowość, bowiem w Polsce istnieje taka sama możliwość. Elektroniczne paragony są dostępne między innymi dla klientów PKO Banku Polskiego.  

Może być to korzystne przy analizach danych, a także monetyzacji rozwiązań, jak PFM.

Zatrważająca bezużyteczność paragonów

Krokiem, które na pewno popchnęły banki do tego typu rozwiązań, jest fakt marnowania papieru w ogromnych ilościach. Ile paragonów rzeczywiście zdarzyło Ci się wziąć do domu i zachować? Ile z nich wyrzuciłeś po sprawdzeniu albo nawet od razu po wzięciu go do ręki? Są osoby, które nawet ich nie biorą, więc z kasy lądują prosto w koszu. Idealnym rozwiązaniem jest więc dostęp do e-paragonu, który, nawet, jeśli się nie przyda, pozostanie do wglądu wyłącznie w aplikacji, nie zaśmiecając tym samym naszej planety.

Zmiana w maju 2021 roku

Nasz rząd myśli o tym, by na stałe zrezygnować z papierowych paragonów w Polsce. E-paragony miałyby obowiązywać od 1 maja 2021, od kiedy to sprzedawcy byliby całkowicie zwolnieni z drukowania tradycyjnych paragonów. Będzie to wyglądało jednak trochę inaczej: taki e-paragon zostanie przesłany na adres e-mail lub komórkę klienta. Wystawienie go odbędzie się tylko za zgodą klienta! Istnieje jednak możliwość wydrukowania papierowej wersji: tylko takiej, lub też obu jednocześnie.

Wątpliwości: kasy fiskalne i RODO

Pomysł wprowadzenia nowego rozwiązania budzi wiele wątpliwości. Chociaż przepisy mają wejść w życie 1 maja obecnego roku, to jednak na e-paragony być może trzeba będzie poczekać znacznie dłużej. Obecne kasy fiskalne nie mają przecież możliwości przesłania elektronicznej wersji dowodu zakupu. Drugie pytanie wiąże się z ustawą RODO: jak ochronić dane osobowe klienta, który za każdym razem będzie musiał podać numer telefonu lub adres e-mail?

Co myślisz o takim pomyśle? To dobra oszczędność papieru czy niepotrzebne zmiany?

Paula Bukowska

Paula Bukowska

Czytaj poprzedni

Czym są finanse?

Czytaj następny

4 filary FinTech

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).