Wtorek, Październik 3
Rynki Dnia Logo
  1. Rynki Dnia
  2. Technologie
  3. Pandemia sprzyja… e-kradzieżom!

Elements envato

Pandemia sprzyja… e-kradzieżom!

Miniony rok okazał się wyzwaniem dla wielu dziedzin. Większość firm przeszła na zdalną pracę i obsługę klienta, inne musiały zwiększyć bezpieczeństwo. Zarówno pracownikom, jak i potencjalnym partnerom, klientom. Niestety, oznacza to też nowe formy oszustw w cyberprzestrzeni!

Oszustwa w sferze e-sprzedaży

W sieci pojawiają się nowe sposoby na wyłudzenie pieniędzy. Najnowsze z nich dotyczy platformy OLX. Oszust proponuje, że kupi przedmiot przez platformę, podsyła link, który ma potwierdzić dane sprzedającego. Pokazuje się kwota, którą oszust ma rzekomo przelać, a druga strona ma uzupełnić nr konta (na które ma wpłynąć zapłata), nr. Karty, imię i nazwisko oraz inne dane. Pod żadnym pozorem nie wypełniaj tego! Po wpisaniu danych istnieje ogromne ryzyko, że zostaną pobrane pieniądze z Twojego konta!  

Istnieją też oczywiście inne oszustwa. Np. fałszywe zbiórki dla lekarzy, podszywanie się pod jednostki służby zdrowia, za osoby odpowiedzialne za środki tarczy kryzysowej. Zachowaj więc zdrowy rozsądek, zweryfikuj zbiórkę, którą chcesz wesprzeć i wysyłaj towar dopiero po otrzymaniu pieniędzy!

Zjawisko phising

Czym jest phising? To podszywanie się pod zaufane firmy, by wyłudzić Twoje dane. Strona może wyglądać łudząco podobnie do strony logowania banku, operatorów komórkowych. Jeśli na takiej fałszywej stronie podasz swój login i hasło, oszust bez problemu będzie mógł się zalogować i  ukraść pieniądze z konta. Dlatego tak ważne jest, by uważnie sprawdzać stronę, na której się logujesz!

Kradzież tożsamości – nie tylko w filmie

Raport Javelin budzi niepokój. Wykazał on, że prób wyłudzeń na transakcjach jest więcej o 35%, a odsetek kradzieży tożsamości o 13%. Nic więc dziwnego, że wiele firm zwiększyło weryfikację klienta. Wiele spraw urzędowych bez wizyty w jednostce można wypełnić jedynie przez profil zaufany. Jeśli więc nie podamy nigdzie swojego hasła, tego typu interesy są całkowicie bezpieczne.

Nowe czasy i załatwianie wszystkiego online sprawiło, że tzw. „normalne” zachowanie klienta odchodzi powoli w niepamięć. Jest to duża szansa dla cybernetowych przestępców, którzy mogą wykorzystać taką sytuację bez szansy na szybkie złapanie. Czy po pandemii wszystko wróci do normy? A może konieczne będzie stałe zwiększenie bezpieczeństwa? Koniecznie daj znać, co o tym myślisz!

 

Paula Bukowska

Paula Bukowska

Czytaj poprzedni

Rozwój FinTech oznacza nowe zagrożenia dla konsumentów

Czytaj następny

Co warto wiedzieć o zarządzaniu?

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).