Kierowanie według J.A.F. Stoner to "praktyka świadomego i ustawicznego kształtowania organizacji. Wszystkie organizacje mają ludzi odpowiedzialnych za pomaganie im w osiąganiu celów. Ludzi tych nazywa się kierownikami."
Kierownik - to osoba odpowiedzialna za takie działania, które dążą do sprawnego i skutecznego osiągnięcia wyznaczonych celów organizacji.
Role kierownicze
H. Mintzberg przeanalizował pracę różnych kierowników i na tej podstawie wytypował 10 podstawowych ról kierowniczych, które następnie zamknął w trzech grupach:
1) Role interpersonalne, są związane z kontaktami z innymi ludźmi:
- reprezentant - bierze udział np. w uroczystości otwarcia nowego zakładu;
- przywódca - pozyskuje, szkoli i motywuje pracowników;
- łącznik - koordynuje prace dwóch zespołów pracowników, pracujących na różnych zmianach.
2) Role informacyjne, wymagające przetwarzania informacji:
- obserwator - śledzi sprawozdania branżowe w celu nadążania za rozwojem wydarzeń;
- propagator - wysyła notatki prezentujące nowe inicjatywy organizacji;
- rzecznik - formalnie przekazuje informacje ludziom spoza swojej jednostki czy przedsiębiorstwa.
3) Role decyzyjne, są związane z koniecznością podejmowania decyzji:
- przedsiębiorca - podejmuje działania usprawniające pracę lub zapoczątkowuje zmiany w firmie;
- przeciwdziałający zakłóceniom - rozwiązuje konflikty między podwładnymi itp.;
- dysponent zasobów - decyduje np. o podziale środków finansowych na różne działania;
- negocjator - negocjuje porozumienia z kluczowym dostawcą albo związkiem zawodowym.

(fot. medium)
Umiejętności kierownicze
Zestaw pożądanych umiejętności kierowniczych zależy w dużym stopniu od zajmowanego stanowiska i poszerza się wraz ze wzrostem odpowiedzialności. Pięć grup umiejętności uznanych za kluczowe dla osoby zajmującej kierownicze stanowisko to:
- silna osobowość (pewność siebie, asertywność, stanowczość, elastyczność, umiejętność oceny sytuacji, inicjatywa, odporność na stres);
- zdolności przywódcze i umiejętność pracy w zespole;
- zdolności planistyczne i organizacyjne;
- zdolność analitycznego myślenia i rozwiązywania problemów;
- umiejętność nawiązywania relacji i wpływania na ludzi.
Inny znany podział umiejętności wygląda następująco:
- umiejętności techniczne - są niezbędne do wykonywania lub zrozumienia zadań związanych z daną organizacją;
- umiejętności interpersonalne - są potrzebne do nawiązania kontaktu, rozumienia i motywowania zarówno jednostek jak i grup;
- umiejętności koncepcyjne - są zależne od zdolności myślenia abstrakcyjnego;
- umiejętności diagnostyczne i analityczne - umożliwiają one menedżerowi zaprojektowanie najstosowniejszej reakcji w danej sytuacji.
Cechy dobrego kierownika:
- samodyscyplina i samodzielność,
- asertywność,
- zdolność do motywowania innych,
- empatia,
- zdolność do łagodzenia konfliktów,
- przestrzeganie zasad etyki zawodowej,
- pewność siebie,
- odporność na stres,
- sumienność,
- pasja i zaangażowanie.