Podstawowe grupy ról i umiejętności kierowniczych

Podstawowe grupy ról i umiejętności kierowniczych

lexinform

Zakładasz organizację i zastanawiasz się jakie powinny być role w firmie albo jakich umiejętności poszukiwać? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

Kierowanie według J.A.F. Stoner to "praktyka świadomego i ustawicznego kształtowania organizacji. Wszystkie organizacje mają ludzi odpowiedzialnych za pomaganie im w osiąganiu celów. Ludzi tych nazywa się kierownikami."

Kierownik - to osoba odpowiedzialna za takie działania, które dążą do sprawnego i skutecznego osiągnięcia wyznaczonych celów organizacji.

Role kierownicze

H. Mintzberg przeanalizował pracę różnych kierowników i na tej podstawie wytypował 10 podstawowych ról kierowniczych, które następnie zamknął w trzech grupach:

1) Role interpersonalne, są związane z kontaktami z innymi ludźmi:

  • reprezentant - bierze udział np. w uroczystości otwarcia nowego zakładu;
  • przywódca - pozyskuje, szkoli i motywuje pracowników;
  • łącznik - koordynuje prace dwóch zespołów pracowników, pracujących na różnych zmianach.

2) Role informacyjne, wymagające przetwarzania informacji:

  • obserwator - śledzi sprawozdania branżowe w celu nadążania za rozwojem wydarzeń;
  • propagator - wysyła notatki prezentujące nowe inicjatywy organizacji;
  • rzecznik - formalnie przekazuje informacje ludziom spoza swojej jednostki czy przedsiębiorstwa.

3) Role decyzyjne, są związane z koniecznością podejmowania decyzji:

  • przedsiębiorca - podejmuje działania usprawniające pracę lub zapoczątkowuje zmiany w firmie;
  • przeciwdziałający zakłóceniom - rozwiązuje konflikty między podwładnymi itp.;
  • dysponent zasobów - decyduje np. o podziale środków finansowych na różne działania;
  • negocjator - negocjuje porozumienia z kluczowym dostawcą albo związkiem zawodowym.

Kierownik
(fot. medium)

Umiejętności kierownicze

Zestaw pożądanych umiejętności kierowniczych zależy w dużym stopniu od zajmowanego stanowiska i poszerza się wraz ze wzrostem odpowiedzialności. Pięć grup umiejętności uznanych za kluczowe dla osoby zajmującej kierownicze stanowisko to:

  • silna osobowość (pewność siebie, asertywność, stanowczość, elastyczność, umiejętność oceny sytuacji, inicjatywa, odporność na stres);
  • zdolności przywódcze i umiejętność pracy w zespole;
  • zdolności planistyczne i organizacyjne;
  • zdolność analitycznego myślenia i rozwiązywania problemów;
  • umiejętność nawiązywania relacji i wpływania na ludzi.

Inny znany podział umiejętności wygląda następująco:

  • umiejętności techniczne - są niezbędne do wykonywania lub zrozumienia zadań związanych z daną organizacją;
  • umiejętności interpersonalne - są potrzebne do nawiązania kontaktu, rozumienia i motywowania zarówno jednostek jak i grup;
  • umiejętności koncepcyjne - są zależne od zdolności myślenia abstrakcyjnego;
  • umiejętności diagnostyczne i analityczne - umożliwiają one menedżerowi zaprojektowanie najstosowniejszej reakcji w danej sytuacji.

Cechy dobrego kierownika:

  • samodyscyplina i samodzielność,
  • asertywność,
  • zdolność do motywowania innych,
  • empatia,
  • zdolność do łagodzenia konfliktów,
  • przestrzeganie zasad etyki zawodowej,
  • pewność siebie,
  • odporność na stres,
  • sumienność,
  • pasja i zaangażowanie.

 

Pokolenie płatków śniegu na rynku pracy Pokolenie płatków śniegu na ry...

Czy osoby przewrażliwione na swoim punkcie mogą okazać się d...

Co musisz wiedzieć, aby założyć firmę? Co musisz wiedzieć, aby założy...

Wielu ludzi na pewno zastanawiało czy łatwo założyć firmę. W...

Powiązane