Środa, Grudzień 2
Rynki Dnia Logo
  1. Rynki Dnia
  2. Biznes
  3. Co warto wiedzieć o motywowaniu?

premium-consulting

Co warto wiedzieć o motywowaniu?

W zarządzaniu można wyróżnić kilka funkcji, a jedną z nich jest motywowanie. W poniższym artykule przedstawiamy podstawowe informacje o motywowaniu i motywacji.

Motywacja

Motywacja to stan gotowości do podjęcia określonego działania.

Motywację można podzielić na:

  • pozytywną - urzeczywistnianie celów i dążeń pracownika w miarę spełnienia oczekiwań pracodawcy,
  • negatywną - pobudzanie pracowników do pracy przez stwarzanie poczucia zagrożenia.

Modele motywacji:

  • model tradycyjny – decyzje są podejmowane przez kierowników, praca jest środkiem na uzyskanie dochodów i zaspokojenia potrzeb, pracownicy nie decydują samodzielnie, bo uważa się ich za leniwych,
  • model zasobów ludzkich – koncepcja współdziałania, zachęca się podwładnych do rozwoju inicjatywy, zwiększenie zakresu działań podejmowanych przez pracowników,
  • model stosunków współdziałania – rozliczanie pracowników z osiągniętych wyników, większość ludzi jest motywowana z góry i nie traktuje pracy jako przymusu.

Teorie motywacji:

  • teoria treści - zajmuje się tym co motywuje, zaspokoja potrzeby: fizjologiczne, bezpieczeństwa, uznania, społeczne, samorealizacji,
  • teoria procesu - jest uzależniona od oczekiwań pracownika, instrumentalności wyniku oraz cenności nagród, koncentruje się na tym jak się motywuje,
  • teoria wzmocnienia - ustala w jaki sposób skutki poprzedniego działania wpływają na zachowania w przyszłości w procesie uczenia się jednostki.

motywowanie
(fot. altechjp)

Motywowanie

Motywowanie opiera się na stosowaniu różnych środków i mechanizmów w celu zachęcenia pracowników do wykonywania działań. Można zastosować środki, takie jak zachętę, w formie podwyżki, negocjacje, albo przymus w formie zagrożenie zwolnieniem. Wszystko po to, by cele i zadania przedsiębiorstwa zostały zrealizowane.

Podstawowy proces motywowania:

  • niezaspokojona potrzeba,
  • napięcie,
  • popędy,
  • poszukiwanie,
  • zaspokojona potrzeba,
  • osłabienie napięcia.

Środki motywowania:

  • środki przymusu - zawierają w sobie konieczność podporządkowania się pracowników pod groźbą sankcji w przypadku nieprzestrzegania, zobowiązania przyjęte dobrowolnie, zmuszające do określonych zachowań; np. rozkazy, nakazy, regulamin,
  • środki zachęty - polegają na na nagradzaniu pozytywnych zachowań, co ma wzmocnić prawdopodobieństwa ich powtórzenia w przyszłości; np. premie, awanse, nagrody,
  • środki perswazji - opierają się na dialogu I partnerstwie stron w organizacji na linii przełożony – podwładny, tworzą pozytywną relację; np. wsparcie, negocjacje, polityka szkoleń.

 

 

Katarzyna Czarnowska

Katarzyna Czarnowska

Czytaj poprzedni

Co warto wiedzieć o zarządzaniu?

Czytaj następny

Co musisz wiedzieć, aby założyć firmę?

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).