W zarządzaniu można wyróżnić kilka funkcji, a jedną z nich jest motywowanie. W poniższym artykule przedstawiamy podstawowe informacje o motywowaniu i motywacji.
Motywacja
Motywacja to stan gotowości do podjęcia określonego działania.
Motywację można podzielić na:
- pozytywną - urzeczywistnianie celów i dążeń pracownika w miarę spełnienia oczekiwań pracodawcy,
- negatywną - pobudzanie pracowników do pracy przez stwarzanie poczucia zagrożenia.
Modele motywacji:
- model tradycyjny – decyzje są podejmowane przez kierowników, praca jest środkiem na uzyskanie dochodów i zaspokojenia potrzeb, pracownicy nie decydują samodzielnie, bo uważa się ich za leniwych,
- model zasobów ludzkich – koncepcja współdziałania, zachęca się podwładnych do rozwoju inicjatywy, zwiększenie zakresu działań podejmowanych przez pracowników,
- model stosunków współdziałania – rozliczanie pracowników z osiągniętych wyników, większość ludzi jest motywowana z góry i nie traktuje pracy jako przymusu.
Teorie motywacji:
- teoria treści - zajmuje się tym co motywuje, zaspokoja potrzeby: fizjologiczne, bezpieczeństwa, uznania, społeczne, samorealizacji,
- teoria procesu - jest uzależniona od oczekiwań pracownika, instrumentalności wyniku oraz cenności nagród, koncentruje się na tym jak się motywuje,
- teoria wzmocnienia - ustala w jaki sposób skutki poprzedniego działania wpływają na zachowania w przyszłości w procesie uczenia się jednostki.
(fot. altechjp)
Motywowanie
Motywowanie opiera się na stosowaniu różnych środków i mechanizmów w celu zachęcenia pracowników do wykonywania działań. Można zastosować środki, takie jak zachętę, w formie podwyżki, negocjacje, albo przymus w formie zagrożenie zwolnieniem. Wszystko po to, by cele i zadania przedsiębiorstwa zostały zrealizowane.
Podstawowy proces motywowania:
- niezaspokojona potrzeba,
- napięcie,
- popędy,
- poszukiwanie,
- zaspokojona potrzeba,
- osłabienie napięcia.
Środki motywowania:
- środki przymusu - zawierają w sobie konieczność podporządkowania się pracowników pod groźbą sankcji w przypadku nieprzestrzegania, zobowiązania przyjęte dobrowolnie, zmuszające do określonych zachowań; np. rozkazy, nakazy, regulamin,
- środki zachęty - polegają na na nagradzaniu pozytywnych zachowań, co ma wzmocnić prawdopodobieństwa ich powtórzenia w przyszłości; np. premie, awanse, nagrody,
- środki perswazji - opierają się na dialogu I partnerstwie stron w organizacji na linii przełożony – podwładny, tworzą pozytywną relację; np. wsparcie, negocjacje, polityka szkoleń.