W zarządzaniu można wyróżnić kilka funkcji, a jedną z nich jest planowanie. W poniższym artykule przedstawiamy podstawowe informacje na ten temat.
Planowanie
Planowanie skupia się na wytyczeniu celów organizacji i określeniu sposobu ich jak najlepszej realizacji. Należy uwzględnić w tym procesie przewidywane sytuacje w otoczeniu organizacji oraz wziąć pod uwagę zasoby, które są do dyspozycji. Najważniejsze jednak jest, aby wszystko było zgodne z misją przedsiębiorstwa.
Etapy procesu planowania:
- Ustalenie celów.
- Zidentyfikowanie problemów.
- Poszukiwanie alternatywnych rozwiązań.
- Ocenianie konsekwencji.
- Dokonanie wyboru.
- Wdrażanie planu.
- Kontrola realizacji.
Plan
Plan to projekt, który jest wynikiem planowania i zawiera skuteczne środki do realizacji tego projektu.
Cechy dobrego planu:
- realność,
- spójność,
- konkretność,
- czytelność,
- zrozumiałość,
- ścisłość,
- terminowość,
- elastyczność,
- kompletność,
- perspektywiczność.
(fot. life-organizer)
Zasada SMART
Zasada SMART to metoda wspomagająca zdefiniowanie i wyznaczenie celów w projekcie.
- S - Specific - sprecyzowane, specyficzne - konkretne, określone za pomocą jasnych pojęć;
- M - Measurable - mierzalne - wyrażone w jednostkach ilości, procentach, harmonogramach czasowych;
- A - Achievable - ambitne, ale osiągalne - możliwe do osiągnięcia, ale ambitne;
- R - Relevant - realne - adekwatne do ogólnego planu działania i realistyczne w stosunku do możliwości;
- T - Time-bound - terminowe, określone w czasie - ujęte w zestawienia, na podstawie których można ocenić postęp realizowanych działań.
Komentarze